Toorop schreef Toon Nolet (Nijmegen) uit den Haag dat hij goed is opgeschoten met bovenstaand pastelwerk , maar dat het nog niet gereed is. Hij is recent verhuisd van de Barbarossastraat in Nijmegen en is volop bezig om de inboedelverzekering van zijn huis aan de van Merlenstraat te regelen en vraagt Nolet dit op zich te nemen.
Hij portretteerde Jacqueline -en face- zittend op haar stoel voor een salonspiegel, fraai in Art Deco stijl, gekleed naar de laatste Franse mode. Haar achterhoofd is nog net zichtbaar in de spiegel en bloemen omlijsten de halffiguur evenals op de floraal gedecoreerde wandversiering. Een ietwat triest kijkende Jacqueline met opgestoken haar gehuld en gedrapeerd in een fraaie laag uitgesneden jurk met een roos in haar linkerhand. Ook is hier de symboliek gebleven evenals op het dubbelportret uit 1910 heeft Jacqueline een witte roos vast. Toorop gebruikte de roos vaak als symbool dat stond voor liefde, het leven en de dood. De rechterhand wat quasi nonchalant bengelend over de armleuning van haar stoel. Door deze gekozen kleurencombinatie van het pastelkrijt wist Toorop op treffende wijze een harmonieuze en serene atmosfeer te bewerkstelligen. Hij zal ongetwijfeld gecharmeerd en onder de indruk geweest zijn van de toen 44 jarige Jacqueline.
Geef een reactie