Lithografie van de Ulftse IJzergieters
Twijfelachtige en omstreden herkomst omtrent bovenstaand werk van Jan Toorop uit 1920. Dit kunstwerk kwam in 2006 ter veiling bij galerie Kornfeld in Bern. Er ontbraken provenance gegevens en/of etiketten geen aanknopingspunten die de herkomst konden verklaren. Het Zwitserse veilinghuis Kornfeld had goede contacten met de Duitse kunsthistoricus dr. Erhard Göpel.
Erhard Göpel (1906-1966) was tijdens de 2e wereldoorlog chef-inkoper voor het Hitler museum in Linz. Na de dood van Posse die zowel Göring als Hitler van kunstwerken voorzag werd hij diens opvolger. Hij handelde in geroofde kunstwerken tijdens zijn verblijf in Den Haag.
Erhard Göpel werd dan ook beschouwd als een centraal figuur in de roof van kunst, met name van Joodse verzamelaars. In 1945 en 1946 publiceerde de OSS Art Looting investigation Unit een reeks rapporten over de nazi-roof kunsthandel .Hij wordt genoemd in de ondervragingsrapporten over Hitlers Führermuseum, de ERR en de Hermann Göring-collectie. Ook kwam hij voor in de gedetailleerde ondervragingsrapporten van andere betrokkenen, waaronder Hermann Voss, Heinrich Hofmann en Bruno Lohse. Hij ambieerde als kunsthistoricus een museum carrière bij de Bayerische Staatsgemälde Sammlungen maar dit ging niet door in verband met zijn activiteiten tijdens de Tweede Wereldoorlog. Hij was een goede vriend van Eberh. W. Kornfeld deze nam in 1951 de leiding over van de overleden kunsthandel/veilinghuis “Gutekunst & Klipstein” het hedendaagse Galerie Kornfeld in Bern. Vreemd blijft wel dat er geen veroordeling heeft plaats gevonden. Zwitserland bleek na de oorlog voor veel collaborerende lieden met hun geroofde kunst een waar toevluchtsoord te zijn.
Geef een reactie