Toorop vervaardigde zoals bekend diverse emaillewerken bij de IJzergieterij en Emailleerfabriek DRU te Ulft. Hij kon hier vrijuit experimenteren met emaille. Omstreeks 1912 vervaardigde hij een fraai emaillewerk op plaatijzer voorstellende Maria met Kind.
afm. 200 x 200 mm
1924 Amsterdam, cat. 119
1925 Plasschaert, pl. 1912.27
1941 Utrecht-A’dam cat. 131
1978 Nijmegen cat.57
2009 Nijmegen
Een compositie ontworpen voor het vaandel van de Mariavereniging te Nijmegen, links een lier en rechts een slot afgebeeld, symbolisch weergegeven als het begin en het einde. Mogelijk is het gemaakt als geschenk voor zijn vrouw, gezien het opschrift links onder: A. Toorop-Hall. Rechts fec. Jan Toorop. Zijn vrouw was sedert de oprichting jarenlang voorzitster van de Mariavereniging en was vooral gericht tegen het toenemende drankmisbruik. In November 1937 verscheen er een artikel in De Gelderlander voor een oproep een bijeenkomst bij te wonen en het vaandel te groeten dat door Jan Toorop is ontworpen. “Katholieke vrouwen van Nijmegen wees nu een ruim van hart en opvatting, de zaal van het Petrus Canisiushuis aan de Burghardt van den Berghstraat 114 moet veel te klein zijn maandagavond 8 November 1937”.
Tekening in inkt en gekleurdkrijt, 211 x 136 mm.
In maart 1914 hield Toorop een interessante voordracht over Sierkunst bij Kunsthandel Neuhuys in Den Haag met name over het gebruik van Emaille als toegepaste kunstvorm. Uit: De Tijd 07 maart 1914.
Uit: de Groene Amsterdammer 28-12-1918 door kunstcriticus A. Plasschaert
Geef een reactie