Op 31 juli 1918 schrijft Toorop aan Toon Nolet dat hij zo druk aan de arbeid is met zijn kruiswegstaties die hij wisselend in Ulft, Oosterbeek en Domburg tot stand brengt. Ook is hij bezig met een groot affiche voor van Schendel’s “Pandorra”, een drama die van Schendel geschreven heeft en die Verkade in het najaar van 1918 ging opvoeren. Evenals op de bekende Delftsche Slaolieposter uit ca 1894 zien we de vrouw weer met extreem lang haar en heldere golvende lijnen die door het beeld vloeien als zelfstandige ornamenten. In het symbolisme staan vrouwenharen voor het spirituele en voor sexuele kracht. Bovenstaand affiche is dan ook een prachtig voorbeeld van Art Nouveau en als toegepaste kunst, maar zeker als doeltreffend reclameobject. Hij wist dan ook op artistieke wijze middels zijn affiche kunst met commercie te verbinden. Of hij de ontwerpstudie van Pandorra in Ulft heeft gemaakt is uit de correspondentie van Nolet (zwager van Frans Deurvorst) niet op te maken.
Geef een reactie